Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług VAT

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(j.t. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 1649)

 

Poniżej wymienione zmiany w ustawie o VAT zostały wprowadzone od 1 stycznia 2016 r.:

– ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605),

– ustawą z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978),

– ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1649)

oraz od 2 stycznia 2016 r. ustawą z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540).

 

Zmiany:

art.  3. [Właściwość miejscowa] – uchylony.

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1649).

Do ustalania urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń VAT od 1 stycznia 2016 r. stosujemy zasady ogólne wynikające z art. 17 ustawy Ordynacji podatkowej. Z regulacji tych wynika, że jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika.

Po zmianach przepisów ustawa o VAT reguluje zasady ustalania właściwości urzędu, gdy podatnicy:

„. nie posiadają siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski – w takim przypadku właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście;

„. mający siedzibę na terytorium UE i podmioty zagraniczne, które na terytorium UE takiej siedziby nie mają, zostaną zidentyfikowani na potrzeby procedury szczególnej rozliczania VAT dla usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych, dla których państwem członkowskim konsumpcji jest Rzeczpospolita Polska – w takim przypadku właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego;

„. dla których Polska jest państwem członkowskim identyfikacji, świadczą usługi telekomunikacyjne, nadawcze oraz elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej – w takim przypadku w sprawach VAT właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. Nr 165, poz. 1371, z późn. zm.) zostaną określone przypadki ustalania właściwości miejscowej urzędu skarbowego w sprawach VAT:

„. gdy podatnik nie ma w Polsce siedziby, tylko stałe miejsce prowadzenia działalności – w takiej sytuacji dla rozliczeń VAT właściwy będzie urząd ze względu na to stałe miejsce prowadzenia działalności;

„. od importu towarów, o których mowa w art. 33, 34, 37 ust. 1 i 3 oraz w art. 38 ustawy o VAT – w takiej sytuacji właściwość będzie się ustalać na podstawie przepisów prawa celnego.

W pozostałych przypadkach, gdy podatnik nie podlega pod wyspecjalizowany urząd skarbowy, właściwość miejscowa urzędu skarbowego dla osób fizycznych w sprawach VAT będzie ustalana według miejsca zamieszkania, a dla pozostałych podatników według adresu siedziby.

 

Zmiana  w art. 37 . [Podatek należny od importu towarów]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1649).

Zmiana jest spowodowana wprowadzeniem do ustawy – Prawo celne regulacji, obowiązujących w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r., które pozwalają naliczać podwyższone oraz obniżone odsetki od zaległości. Zasady pobierania podwyższonych lub obniżonych odsetek będą miały zastosowanie również do kwot VAT niepobranych, określonych w decyzjach organów celnych w przypadkach wskazanych w art. 65 ust. 6a i 6b ustawy – Prawo celne.

 

Art. 41. [Stawki podatku] – uchylony.

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605).

Po zmianie przepisów stawka VAT na sprzęt ochrony przeciwpożarowej wynosi 23%, niezależnie dla kogo jest nabywany i w jakim celu.

 

Art. 43. [Zwolnienia przedmiotowe]

Zmiana obowiązuje od 2 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540).

Od 2010 r. nie można było uzyskać zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych. Taką działalność mogli prowadzić podatnicy, którzy uzyskali zezwolenie do końca 2009 r. W związku z tym okresem przejściowym również w ustawie o VAT obowiązywało jeszcze przez 5 lat zwolnienie dla tego rodzaju działalności. Dlatego rezygnacja z tego zwolnienia wynika z faktu, że obecnie nie można już prowadzić działalności w zakresie gier na automatach.

 

Art. 86. [VAT naliczony]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605).

Do ustawy zostały dodane przepisy określające zasady odliczeń częściowych, w przypadku gdy podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Zgodnie z nimi kwota podatku naliczonego będzie obliczana przez podatników na podstawie tzw. Preproporcji /prewspółczynnika. Podatnicy będą obliczać VAT naliczony do odliczenia według preproporcji, gdy:

„. będą nabywać towary lub usługi wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza,

„. przypisanie nabytych towarów i usług w całości do ich działalności gospodarczej nie będzie możliwe.

Nie będą jednak stosować preproporcji, mimo spełnienia wymienionych warunków, do nabycia:

„. towarów lub usług wykorzystywanych do celów osobistych, gdy nieodpłatne przekazanie tych towarów podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT,

„. pojazdów samochodowych, wykorzystywanych również do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy użycie do tych innych celów nie podlega opodatkowaniu VAT ze względu na brzmienie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT (przy nabyciu pojazdu przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia VAT ze względu na brzmienie art. 86a ust. 1 ustawy).

Podatnik będzie mógł sam wybrać metodę obliczania preproporcji, ale nie będzie miał pełnej swobody. Sposób określenia preproporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Będzie tak, jeżeli spełnione będą dwa warunki określone w art. 86 ust. 2b ustawy o VAT. Podatnik może posłużyć się 4 metodami ustalania preproporcji wskazanymi w ustawie, tj.:

„. proporcją ustalaną na podstawie liczby osób wykonujących poszczególne rodzaje prac,

„. proporcją ustalaną na podstawie liczby godzin roboczych przeznaczonych na poszczególne rodzaje prac,

„. proporcją ustalaną na podstawie danych finansowych,

„. proporcją ustalaną na podstawie powierzchni wykorzystywanych do poszczególnych rodzajów działalności.

Podatnicy będą mogli skorzystać z jednej ze wskazanych metod lub wybrać własną. Preproporcja będzie określana procentowo w stosunku rocznym, a otrzymany wynik będzie zaokrąglany do najbliższej liczby całkowitej. Możliwe będzie zaokrąglanie preproporcji wynoszącej 99% do 100%, gdy kwota niestanowiąca kwoty podatku naliczonego, wynikająca z zastosowania tej preproporcji, będzie mniejsza niż 500 zł. Natomiast preproporcję wynoszącą 1% lub 2% będzie można zaokrąglić do 0%. Przy określaniu preproporcji będzie pomijany:

„. obrót uzyskany z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,

„. obrót z tytułu pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

„. obrót z tytułu usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy o VAT (usługi finansowe), w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Do obliczania preproporcji będą brane pod uwagę dane za poprzedni rok podatkowy. W ustawie przewidziano możliwość ustalania preproporcji według danych wyliczonych szacunkowo przez podatnika. W takim przypadku jest ustalana z naczelnikiem urzędu skarbowego prognoza proporcji w formie protokołu. Prawo do ustalenia preproporcji według danych szacunkowych przysługuje podatnikowi:

„. rozpoczynającemu w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza,

„. który uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Dla części podatników metodę ustalania preproporcji wybierze i określi Minister Finansów w rozporządzeniu. Z projektu rozporządzenia w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników wynika, że dotyczyć to będzie:

1) jednostek samorządu terytorialnego:

a) urzędów obsługujących JST,

b) jednostek budżetowych,

c) zakładów budżetowych,

2) samorządowych instytucji kultury,

3) państwowych instytucji kultury,

4) uczelni publicznych,

5) instytutów badawczych.

Podatnicy, dla których MF ustali metody określania preproporcji, będą jednak mogli wybrać inne sposoby, w tym również wskazane w ustawie. Będą tak mogli postąpić, jeżeli uznają, że sposób wskazany przez Ministra Finansów nie odpowiada najbardziej specyfice wykonywanej przez nich działalności.

Od 1 stycznia 2016 r. wskazany w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT sposób ustalania VAT do odliczenia w związku z nabyciem lub wytworzeniem nieruchomości ma zastosowanie tylko w przypadku nieruchomości wykorzystywanych przez podatników do celów prowadzonej przez nich działalności gospodarczej oraz celów osobistych. Nie będzie miał natomiast zastosowania w przypadku nieruchomości wykorzystywanych przez podatników do celów prowadzonej przez nich działalności gospodarczej oraz innych celów, które nie są celami osobistymi podatników. W tym przypadku będzie stosowana preproporcja.

 

Art. 89. [Zwrot podatku]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605). Zmiana ma charakter techniczny i jest związana z wprowadzeniem do ustawy o VAT tzw. preproporcji. Polski podatnik, który będzie składał wniosek o zwrot VAT od zakupów zagranicznych, obliczając kwotę do zwrotu, będzie musiał uwzględnić preproporcję, jeśli według ustawy o VAT będzie miała zastosowanie. Jednocześnie doprecyzowano, że w przypadku gdy podatnik stara się o zwrot VAT od wydatków samochodowych, musi uwzględnić zasady wynikające z art. 86a ustawy o VAT, tzn. odliczyć pełny podatek, gdy samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności.

 

Art. 89a. [Ulga na złe długi]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978). Zmiana jest spowodowana wejściem w życie przepisów, które umożliwiają przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego, mającego uchronić dłużnika przed ogłoszeniem upadłości. Po zmianie wierzyciel nie skorzysta z ulgi na złe długi i nie będzie mógł skorygować odliczonego VAT, wynikającego z nieopłaconych faktur, również gdy:

„. dostawa została dokonana na rzecz podatnika VAT czynnego, który był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, lub

„. na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje korekty, dłużnik był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Informację, czy dłużnik jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, będzie można uzyskać w Centralnej Informacji KRS, gdzie zostanie bezpłatnie udostępniona online lista podmiotów, wobec których w dziale 6 rejestru przedsiębiorców wpisano informację o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.

 

Art. 89b. [Korekta VAT naliczonego przez dłużnika]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978). Po zmianie przepisów dłużnik, który w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od terminu płatności, będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, nie będzie musiał korygować odliczonego VAT z nieopłaconej faktury.

 

Art. 90a. [Korekta podatku w razie nastąpienia zmiany w stopniu wykorzystania

nieruchomości do celów działalności gospodarczej]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605).

Stosowanie dotychczasowych zasad ustalania VAT do odliczenia od nabycia lub wytworzenia nieruchomości stanowiącej majątek firmy ograniczono do przypadku nieruchomości wykorzystywanych przez podatników do celów prowadzonej przez nich działalności gospodarczej oraz celów osobistych (patrz art. 86 ust. 7b ustawy). Dlatego ograniczono również stosowanie korekty wskazanej w art. 90a ustawy do tych przypadków (nieruchomość wykorzystywana do celów działalności i osobistych).

W pozostałym przypadku, gdy kwoty podatku naliczonego od nabycia lub wytworzenia nieruchomości wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do innych celów niż osobiste określane będą w oparciu o preproporcję, korekty będzie się dokonywać na podstawie art. 90c ustawy o VAT. Zasada ta będzie miała zastosowanie, także w przypadku nakładów poniesionych przed 1 stycznia 2016 r. na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika w pozostałym okresie korekty (art. 6 ustawy zmieniającej).

 

Art. 90c. [Korekta roczna, gdy stosujemy preproporcję] – dodany.

Obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605).

Podatnicy dokonujący odliczeń podatku naliczonego obliczonych przy zastosowaniu preproporcji, po zakończeniu roku będą dokonywali korekty na podstawie preproporcji ustalonej według faktycznych danych dla zakończonego roku. Obowiązek korekty będzie dotyczył zakupów dokonanych od 1 stycznia 2016 r. Wyjątkiem będą wydatki dotyczące nabycia lub wytworzenia nieruchomości (patrz komentarz do art. 90a ustawy). Ustawodawca nie określa nowych zasad korekty dla podatników stosujących preproporcję. Odpowiednie zastosowanie będzie miał art. 91 ust. 2–9 ustawy o VAT określający zasady korekty dla podatników stosujących proporcję. Dlatego również u podatników stosujących preproporcję:

„. towary i usługi zaliczone do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, będą objęte korektą rozłożoną w czasie (na 5 lub 10 lat w przypadku nieruchomości),

„. korekty będzie się dokonywać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy,

„. korekta kwoty podatku naliczonego będzie dokonywana także w przypadku, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towarów lub usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie lub towary te zostaną opodatkowane w ramach remanentu likwidacyjnego,

„. korekta kwoty podatku naliczonego będzie dokonywana także w przypadkach towarów i usług, które początkowo w całości były wykorzystywane do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej albo w całości były wykorzystywane do innych celów, a następnie nastąpi zmiana sposobu wykorzystywania.

Aby dokonać korekty, podatnicy będą określać preproporcję ostateczną dla zakończonego roku. Określając taką preproporcję, podatnicy nie będą związani sposobem określenia preproporcji zastosowanym na początku zakończonego roku. Będą mogli przyjąć inny sposób określania preproporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Jeśli korekty będą dokonywali podatnicy, dla których MF wybrał metodę ustalania preproporcji w rozporządzeniu (patrz komentarz do art. 86), to będą mogli uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęli w celu obliczenia preproporcji wstępnej.

 

Art. 99. [Deklaracje VAT]

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605).

Zmiana ma charakter techniczny i jest związana z wprowadzeniem obowiązku dokonywania korekty przez podatników, którzy stosują preproporcję. Dlatego podatnik, który będzie miał obowiązek dokonania korekty na podstawie art. 90c, będzie musiał złożyć deklarację VAT, nawet gdy będzie korzystał ze zwolnienia.

 

Załącznik nr 3 [Stawka 8%] – uchylona dla niżej wymienionych towarów lub usług

Poz. 129 Sprzęt przewozowo-samochodowy:

1) pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2) sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Poz. 130 Sprzęt łączności:

1) radiotelefony różnych typów wraz z osprzętem,

2) sprzęt łączności przewodowej,

3) zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie,

4) urządzenia dyspozytorskie i aparatownie,

5) zestawy antenowe,

6) sprzęt do radiowej łączności trankingowej.

Poz. 131 Materiały i środki wyposażenia specjalistycznego:

1) sprzęt ochrony osobistej: kombinezony, kamizelki, pasy ratunkowe i okulary,

2) aparaty oddechowe z maskami,

3) sprzęt burzący: piły spalinowe i elektryczne, rozpieracze i poduszki hydrauliczne, młoty pneumatyczne, narzędzia hydrauliczne uniwersalne, siekierołomy,

4) zapory pływające i sprzęt do likwidacji zagrożeń ekologicznych i chemicznych:

pompy chemiczne do paliw, kwasów lub ługów, separatory i skimery olejowe wraz z oprzyrządowaniem,

5) wykrywacze gazów, temperatury i bezruchu, radiometry, pirometry, kamery termowizyjne,

6) urządzenia oddymiające i zadymiające,

7) wytwornice, agregaty i generatory pianowe,

8) prądownice strażackie, działka wodne i wodno-pianowe,

9) podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, agregaty gaśnicze, hydronetki, tłumnice, bosaki, szafki hydrantowe,

10) węże pożarnicze (ssawne i tłoczne) oraz armatura wodna: łączniki, zbieracze,

zasysacze, stojaki hydrantowe, rozdzielacze, zwijadła, zbiorniki wolno stojące,

11) drabiny pożarnicze przenośne: przystawne, wysuwane i zestawiane,

12) sprężarki, ładowarki i przetłaczarki do butli gazowych wysokociśnieniowych,

13) sprzęt ratowniczy: aparaty, skokochrony, wory, rękawy, linki ratownicze, ratowniczy sprzęt wysokogórski i dla płetwonurków,

14) chemiczne środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory i odkażacze, środki

zwilżające i modyfikujące,

15) sprzęt kontrolno-pomiarowy stanowisk badawczych,

16) pompy i autopompy pożarnicze,

17) agregaty prądotwórcze i oświetleniowe oraz siłownie energetyczne,

18) sprzęt i środki do uszczelniania i ograniczania przemieszczania się materiałów niebezpiecznych.

Poz. 132 Wyposażenie zabezpieczające:

1) pojazdy i samochody specjalistyczne: kasyna polowe, chłodnie, piece piekarskie polowe, urządzenia dezynfekcyjno-kąpielowe, łaźnie polowe, przyczepy, naczepy i kontenery pożarnicze wraz z wyposażeniem,

2) polowe wyposażenie gastronomiczne: kuchnie polowe, termosy polowe, polowe podgrzewacze i rozdzielacze wody, namioty sypialne, techniczne

i do kuchni polowych, kasyna polowe, garnki, menażki, niezbędniki,

3) wyposażenie samochodów sanitarnych

Poz. 133 Materiały pędne i smary:

paliwa i smary z wyłączeniem wyrobów objętych podatkiem akcyzowym

Poz. 134 Pozostałe towary:

1) urządzenia szkolno-treningowe: trenażery, ścieżki biegowe, urządzenia wydolnościowe i do pomiaru masy ciała, drobny sprzęt sportowy oraz przeszkody i urządzenia torów ćwiczeń sportowo-pożarniczych,

2) umundurowanie, odzież specjalna i ochronna, wyekwipowanie osobiste strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm i wyposażenie specjalistyczne strażaka oraz odznaki, odznaczenia i dystynkcje,

3) wyposażenie stacji diagnostycznych, stacji przeciwdymowych-przeciwgazowych, warsztatów łączności i ćwiczebnych komór gazowych,

4) urządzenia sygnalizacyjno-ostrzegawcze do oznakowania pojazdów uprzywilejowanych w ruchu i terenów akcji ratowniczo-gaśniczych,

5) podwozia oraz nadwozia samochodowe i przyczepy pod zabudowę na pojazdy dla straży pożarnej

Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Została wprowadzona ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 605). Pozycje 129–134 zał. nr 3 do ustawy, który określa towary i usługi objęte stawką 8%, zostały uchylone, gdyż od 1 stycznia 2016 r. stawka VAT na towary wymienione w tych pozycjach wynosi 23%, niezależnie od tego, w jakim celu zostały nabyte.